Här finner du information om våra tillstånd, organisation, kapitaltäckning samt policies och riktlinjer.
Oavsett om det gäller diskretionär kapitalförvaltning eller fondförvaltning lägger många inte bara sitt förtroende i våra händer, de ger oss också tillgång till stora delar av sin ekonomi. Därför är det en trygghet, både för oss och för våra uppdragsgivare, att det finns speciella funktioner som kontrollerar att vi sköter oss och gör ett bra jobb. Vår tillsynsmyndighet är Finansinspektionen som bland annat övervakar att Case verkar inom ramen för sina tillstånd.
Organisation
Tillstånd
Case Kapitalförvaltning AB innehar följande tillstånd
2023-03-20 Tillstånd till fondverksamhet
2015-05-28 Mottagande & vidarebefordran av order avs fin. instrument
2015-05-28 Fondstrategi för hedgefonder
2015-05-28 Tillstånd till fondverksamhet enl. LAIF
2015-05-28 Diskr. portföljförvaltning av investeringsportföljer
Finansinspektionen
Telefon: 08-787 80 00
E-post: finansinspektionen@fi.se
Hemsida: www.fi.se
Klagomålshantering
Om du som kund inte är nöjd är det viktigt att du snarast kontaktar oss och framför dina synpunkter. Enklast och snabbast för att få rättelse är att du vänder dig till din rådgivare. Om du inte är nöjd med det svar som lämnats på ditt missnöje kan du begära att Klagomålsansvarig, Johan Andrassy, prövar ärendet på nytt.
I sådant fall skall du skriva till:
Klagomålsansvarig
Johan Andrassy
Case Kapitalförvaltning AB
Norrlandsgatan 10, c/o Cecil Coworking
111 43 Stockholm
Telefon: 08-662 06 90
E-post: johan.andrassy@casefonder.se
Beskriv vad ditt ärende gäller samt vad du är missnöjd med. Därefter kommer du få en skriftlig bekräftelse på att ärendet mottagits samt i förekommande fall frågor att besvara om detta behövs för att kunna utreda ärendet. Efter utredning erhåller du ett skriftligt svar.
Om du inte är nöjd efter att du klagat skriftligen och fått ditt ärende behandlat kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan också få kostnadsfri hjälp från instanser som Konsumenternas bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå och konsumentvägledningen i din kommun.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Telefon: 08-555 017 00
Hemsida: www.arn.se
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Telefon: 0200-25 58 00
Hemsida: www.bankforsakring.konsumenternas.se
Konsumenternas försäkringsbyrå
Telefon: 0200-22 58 00
Hemsida: www.bankforsakring.konsumenternas.se
Kommunens konsumentvägledning
Telefon: Kontakta din kommun
Hemsida: www.konsumentverket.se
Riskfunktionen
Case har gett FCG Fonder AB ("FCG") i uppdrag att svara för riskhanteringsfunktionen. Hos FCG har Mikael Olausson det huvudsakliga ansvaret för funktionen.
Riskfunktionen bevakar och följer upp de risker som förekommer i verksamheten. I funktionens arbete ingår att identifiera, sammanställa, kvantifiera, beräkna och följa upp förekommande risker såsom operativa-, marknads- och kreditrisker samt alla övriga risker bl.a. affärsrisk, likviditetsrisk, ryktesrisk och koncentrationsrisk. Funktionen arbetar även med processer och rutiner i syfte att förbättra riskhanteringen och begränsa riskerna i verksamheten.
Case bedriver en enkel och relativt begränsad verksamhet och har mot den bakgrunden inte inrättat någon central riskkommitté.
Regelefterlevnad
Case har gett Advokatbyrå DLA Piper i uppdrag att upprätthålla funktionen för regelefterlevnad. Regelansvarig är advokat Alf-Peter Svensson. Funktionens huvudsakliga uppgift är att övervaka och regelbundet utvärdera att Case följer tillämpliga externa och interna regelverk samt att ge råd och stöd i regelfrågor till styrelse, vd och anställda.
Centrala regelområden är lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder med tillhörande föreskrifter och EU-förordningar som reglerar Case verksamhet samt regler om motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism.
Internrevision
Case har gett Advisense AB i uppdrag att upprätthålla funktionen för internrevision.
Internrevisorns uppgift är att utifrån en av styrelsen fastställd plan bedöma om Case system, interna kontrollmekanismer och rutiner är lämpliga och effektiva, att utfärda rekommendationer om förbättrande åtgärder och att kontrollera att rekommendationerna följs.
Extern revision
Uppdraget som extern revisor har lämnats till Ernst & Young AB. Huvudansvarig är auktoriserad revisor Carl Rudin.
Externa revisorn granskar årligen bolagets redovisning och interna processer.
Styrelsens deklaration
Styrelsen i Case Kapitalförvaltning AB gör bedömningen att bolagets arrangemang för riskhantering är tillfredsställande givet den verksamhet som bedrivs och de risker som har identifierats.
Arrangemangen består såväl i interna regler avseende riskhantering, en årlig intern kapital- och likviditetsutvärdering, en oberoende funktion för riskhantering, ändamålsenlig intern och extern rapportering samt löpande hantering av risker i verksamheten på daglig basis.
Hantering av personuppgifter
Case kapitalförvaltning AB (Bolaget) har mot bakgrund av bestämmelserna i dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, GDPR) fastställt denna policy 2018-05-17.
1. Inledning
Denna policy ska tillämpas i situationer där Case Kapitalförvaltning AB (”Case”) behandlar personuppgifter. Hantering av personuppgifter regleras av dataskyddslagstiftningen. Syftet med dessa lagar är att skydda den personliga integriteten vid hanteringen av personuppgifter.
Vi bryr oss om din personliga integritet
Din integritet är viktig för Case. För att skydda den har vi upprättat dessa riktlinjer som beskriver våra rutiner och de val du kan göra när dina personuppgifter samlas in och används.
Vi ser till att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss, och att behandlingen följer både gällande dataskyddsregler, interna riktlinjer och rutiner. Vi har även utsett en ansvarig för dataskydd som granskar att dessa regler följs.
2. Definitioner
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan relateras till en person, t.ex. namn, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer.
Cookies är små textfiler som de webbsidor du besöker placerar på din enhet. De används för att se till att webbsidor fungerar (eller fungerar bättre) och för att ge information till den som äger webbsidorna.
3. Personuppgifter
Hantering av personuppgifter
Case är personuppgiftsansvarig, det vill säga legalt ansvarig för hur Case hanterar dina personuppgifter. Case administrativa chef är ansvarig för dataskydd och den dagliga hanteringen av behandling av personuppgifter.
Syftet med behandling av personuppgifter
Det främsta syftet med att Case behandlar personuppgifter är att fullfölja avtal och ge kunderna bästa möjliga service, uppföljning och information. Dessutom krävs personuppgifter för att uppfylla lagar och avtal med myndigheter, värdepappersinstitut och andra företag (datahanterare) som hanterar personuppgifter i samarbete med eller på uppdrag av Case. Personuppgifter ligger till grund för Case marknads- och kundanalys, affärs- och processutveckling och för statistikändamål.
De personuppgifter vi samlar in
Vi är transparenta avseende hur vi samlar in och behandlar personuppgifter. Case samlar endast in personuppgifter som är nödvändiga och relevanta för det ändamål de är avsedda för.
I normala fall samlar vi in dina personuppgifter när du
- blir kund hos Case
- anmäler dig till att delta i våra event
- tar del av information och anmäler dig till vår prenumerationstjänst för nyhetsbrev m.m.
- söker lediga tjänster eller anmäler ditt intresse för anställning hos oss
- besöker något av våra kontor, söker kontakt med oss i övrigt eller på annat sätt kommer i kontakt med oss.
De personuppgifter vi normalt kan komma att samla in är
- kundnamn, personnummer, kontaktuppgifter och information om bankkontonummer
- uppgifter som krävs enligt lag såsom uppgift om skattehemvist eller utländskt skatteregistreringsnummer, uppgifter som krävs för grundläggande kundkännedom och bekämpning av penningtvätt
- information om målsmän, förmånstagare och andra personer med rättigheter att disponera konton, eller personer som legitimerat andra kunder
- kundkorrespondens för dokumentations- och kvalitetskontrollssyften
- andra personuppgifter som Case ombeds behandla, till exempel önskemål om att skicka information till potentiella kunder.
Som besökare behöver du inte lämna några personuppgifter för att kunna använda våra webbplatser. Våra webbplatser samlar endast in personuppgifter som är specifikt och frivilligt tillhandahållna av besökaren. Sådana personuppgifter kan bestå av exempelvis följande information: namn, adress, telefon- och/eller faxnummer och e-postadress.
Så behandlar vi personuppgifter
Case behandlar personuppgifter genom att samla in, lagra och strukturera information.
Case har skapat ett adressregister där kunden kan välja att säga nej till viss typ av information. Det finns dock information som kunden inte kan säga nej till eftersom Case är skyldig enligt lag att ge viss information.
Utlämning av personuppgifter – användande hos samarbetspartner
Om lagstiftningen tillåter det och Case sekretessförpliktelser inte utgör något hinder, kan personuppgifter lämnas ut till externa partner som kan använda informationen för de syften som gäller för hanteringen. Externa partner kan vara finansiella institutioner, värdepappersregister och Case underleverantörer. Externa partner får inte använda personuppgifterna för egna syften och inte överföra personuppgifterna till andra.
Marknadsföring
Personuppgifter kan användas för att marknadsföra Case produkter och tjänster under förutsättning att kunden inte valt att avstå från denna typ av kommunikation.
Tillgång – Korrigering – Radering
En kund kan begära att få information om hur Case hanterar kundens personuppgifter genom att skicka ett skriftligt undertecknat meddelande till Case. Kunden kan begära en utskrift av vilken information som registrerats, hur informationen hanteras och vilka säkerhetsrutiner som finns vid hanteringen, under förutsättning att utlämnande av denna information inte påverkar säkerheten.
Kunden kan också begära att otillräcklig/felaktig personlig data korrigeras och att information som ej är nödvändig raderas.
Vi sparar personuppgifter endast så länge som det är nödvändigt för att utföra våra kontraktuella åtaganden gentemot kunden och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider. När vi sparar personuppgifter för andra syften än för våra kontraktuella åtaganden, t.ex. för att uppfylla krav på åtgärder mot penningtvätt, bokföring och regulatoriska rapporteringskrav, sparar vi personuppgifterna endast så länge som det är nödvändigt och/eller lagstadgat för respektive syfte.
Kundens medgivande till att Case får hantera personuppgifter är frivillig och kan återkallas när som helst. Om en kund återkallar sitt medgivande och kräver att information ska raderas, kan det innebära att Case inte längre kan uppfylla sina förpliktelser gentemot kunden, vilket kan leda till att kundrelationen avslutas.
4. Kontaktuppgifter
Om du har några frågor beträffande Case integritetspolicy eller avseende vår behandling av dina personuppgifter ombeds du att ställa dem till info@casefonder.se
Ansvarig för dina personuppgifter samt kontaktinformation:
Case Kapitalförvaltning AB
Box 5352
102 49 Stockholm
Tel: 08-662 06 90
Ansvarig dataskydd: Johan Andrassy
Kontakta oss
Case Kapitalförvaltning AB
Norrlandsgatan 10 c/o Cecil Coworking
111 43 Stockholm
Telefon: 08-662 06 90
E-post: info@casefonder.se
Styrelse och VD
Jürgen Conzen - Ordförande sedan 2014 (f 1964)
Henrik Strömbom - ledamot sedan 2021 (f 1959)
Mathias Bönnemark - ledamot sedan 2014 (f 1977)
Johan Andrassy - verkställande direktör sedan 2014 (f 1977)
Stockholm
Case Kapitalförvaltning AB
Norrlandsgatan 10 c / o Cecil Coworking
111 43 Stockholm
Phone: 08-662 06 90 (09:00-12:00)
Fax: +4610 150 50 28
E-mail: info@casefonder.se
Västerås
Case Kapitalförvaltning AB
Stora gatan 42
722 12 Västerås
Besöksadress: Stora gatan 42
Phone: 08-662 06 90 (09:00-12:00)
E-post: info@casefonder.se
Växjö
Case Kapitalförvaltning AB
Storgatan 20
352 31 Växjö
Besöksadress: Storgatan 20
Telefon: 0470-500 250
Fax: 0470-500 251
E-post: info@casefonder.se